Moda ile Tüketimin Akıl Almaz Birlikteliği

Resim
  İnsanların hayatta kalabilmek için karşılamaları gereken belirli zorunlu ihtiyaçları vardır. Bunlar barınma, savunma, giyinme, yemek, solunum gibi temel ihtiyaçlardır. Bunların yanında kültürel ve sosyal ihtiyaçları da vardır. İnsan ihtiyaçları sonsuzdur ve insanlar bu ihtiyaçlarını tatmin etmek isterler. Tatmin sonucunda bireylerin ihtiyaçları çeşitlenir. Bu çeşitlilik zevklerine, tercihlerine, modaya ve zamana göre değişiklik gösterir. Tüketim, insanların ihtiyaçları doğrultusunda olmaktadır. Zorunlu olarak ve keyfi olarak gerçekleştirilmektedir. Bilinçli tüketim ise tüketimin gerekli ve yeterli bir şekilde yapılması anlamına gelmekle beraber, tüketim mallarının nasıl, ne zaman ve nerede tüketileceğinin bilinmesi anlamına gelmektedir. Tüketim kültürü gerçek ihtiyaçlar ile sahte ihtiyaçlar arasındaki ayrımın yok olduğu bir kültürdür. Günümüzde istek ve ihtiyaç o kadar iç içe geçmiş ki çoğu zaman aynı anlamı taşıyormuş gibi algılanmaktadır. Aslında ikisi de birbirinden çok ayrı a

Gençlerin Fast-Food Tüketimi

 


 Bu yazı üniversite okurken yaptığım bir araştırmamdan düzenlediğim bir yazım..Bu yazımda sizlere gençlerin fast-food tüketiminden bahsedeceğim..

İnsanlarda geçmişte geleneksel beslenme alışkanlıkları hakimdir. Geçmişten günümüze beslenme alışkanlıkları değişiklik gösterir.  Çünkü yaşam koşulları da zamana göre değişiklik göstermektedir. Yaşayış tarzlarımız değiştikçe tüketim alışkanlıklarımız değişmektedir.  Kültürel besinlerimizin yerini başka yiyecekler almaya başlamıştır. Geleneksel beslenme alışkanlıklarımızın yerini fast food tüketimi almaktadır. Ayaküstü beslenme olarak da adlandırılmaktadır. Çalışılan işten arta kalan zamanın az olması ve kadınların çalışma hayatına girmesinden dolayı hazır besinlere olan talep artmıştır.

Gıda tüketiminin değişiklik göstermesinin en önemli nedeni kadınların çalışma yaşamına katılımıyla ortaya çıkmıştır. Evde çalışan kadınların iş yaşamına atılmasıyla zamandan tasarruf etmek, uygun fiyatlı olması ve işten yorgun dönen bireyler için zor olması nedeniyle hazır gıdalara yönelim artış göstermiştir.

gençlerin fastfood tüketme nedenlerinin başında hızlı olması gelmektedir. Çünkü, bireyler zamandan tasarruf etmek istedikleri için hızlı hazırlanabilen hazır dondurulmuş gıdalara doğru yönelmişlerdir. dışarı da hızlı bir şekilde hazırlanıp tüketilen faat-food zincirleri çoğalmaktadır. Sürekli hazır gıda tüketimi, fast food tüketimi çeşitli rahatsızlıklara neden olmaktadır. Fast-food tüketimi sağlıksız ve yetersiz bir beslenme çeşidi olduğu herkesçe kabul edilse de zararları bilinse de tüketilmeye devam edilmektedir. Başta obezite olmak üzere diyabet, şeker hastası, karaciğerde hasar, yüksek tansiyon, kemik erimesi, gelişim bozukluğu gibi bir çok soruna sebep olmaktadır.

Türkiye’de aile içinde bulunan bireylerin çalışma hayatında yer alması, evde geçirilen zamanın kısıtlı olması, kadının çalışma yaşamında kamusal alana yönelmesi yemek yeme alışkanlıklarında değişiklikler yaratmaktadır. Çalışma yaşamına katılan bireyler evde yemek pişirme konusunda zorluklar yaşamaları nedeniyle dışarıda yemek yemek veya hazır gıdalara yönelim artmaktadır.



Türkiye’de fast-food konusunda batıya yönelmiş olsa da hamburger, patates cipsi ürünlerden farklı olarak döner, kebap, lahmacun, pide vb. hazır gıdalara talepte fazladır. İnsanların bu hazır gıdalara yönelmesinin birçok sebebi de arkadaş ortamlarında revaştadır. Daha çok gösteriş için tüketilmektedir. Kültürel olarak tüketilen besinlerimiz sırf insanların gösteriş yapabilmeleri için ve lüks tüketim için besinlerde farklılık göstermektedir. Kültürel besinlerimizin yerini pideler, hamburgerler, kebaplar yer almıştır.

Ülkemizde fast-food ürünler gençler arasında oldukça popüler hale gelmektedir. Hatta bunda reklamların etkileri de oldukça fazladır. Televizyonda birçok ürünün reklamları gençler için ilgi çekicidir. Gençleri evden ziyade dışarıda tüketmeye yönelten bu reklamlar ortamları çeşitlendirir ve arkadaş çevresini arttırır. Ayrıca dışarıda tüketim davranışı sosyo-ekonomik durumu da etkiler. Artık tüketim ürünleri de sembol haline gelmiştir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Duygu mu? Mantık mı?

Mutluluğu Hak Etmediğini Düşünmek

Bakış Açını Değiştirdiğinde Baktığın Şey de Değişir! (Max Planck)