Moda ile Tüketimin Akıl Almaz Birlikteliği
İnsanların hayatta kalabilmek için karşılamaları gereken belirli zorunlu ihtiyaçları vardır. Bunlar barınma, savunma, giyinme, yemek, solunum gibi temel ihtiyaçlardır. Bunların yanında kültürel ve sosyal ihtiyaçları da vardır. İnsan ihtiyaçları sonsuzdur ve insanlar bu ihtiyaçlarını tatmin etmek isterler. Tatmin sonucunda bireylerin ihtiyaçları çeşitlenir. Bu çeşitlilik zevklerine, tercihlerine, modaya ve zamana göre değişiklik gösterir.
Tüketim, insanların ihtiyaçları doğrultusunda
olmaktadır. Zorunlu olarak ve keyfi olarak gerçekleştirilmektedir. Bilinçli
tüketim ise tüketimin gerekli ve yeterli bir şekilde yapılması anlamına
gelmekle beraber, tüketim mallarının nasıl, ne zaman ve nerede tüketileceğinin
bilinmesi anlamına gelmektedir.
Tüketim kültürü gerçek ihtiyaçlar ile sahte
ihtiyaçlar arasındaki ayrımın yok olduğu bir kültürdür. Günümüzde istek ve
ihtiyaç o kadar iç içe geçmiş ki çoğu zaman aynı anlamı taşıyormuş gibi
algılanmaktadır. Aslında ikisi de birbirinden çok ayrı anlamlara sahip kavramlar.
İhtiyaçlar nesneldir ve zorunlu olarak karşılanması gerekir. İstek ise
kişiseldir ve tercihlere göre şekillenir. Tüketim kültürüne göre herkes özgürce
tüketmelidir. Bireyleri zorlayıcı bir kültürdür. Hiç ihtiyacımız olmayan bir
şeyi sanki ihtiyacımız varmış gibi algılamamıza neden olur. Yani lüksü bir
ihtiyaçmış gibi önümüze koymaktadır.
Tüketim daha çok moda üzerinde
şekillenmektedir. Ve tüketim kültürü moda üzerinden incelendiğinde daha
açıklayıcı olur. Çünkü moda bizlere bir şeyleri tüketmeye zorlamaktadır. Sanki
ihtiyacımız varmış gibi satın alma isteği doğurur. İnsanlar sahip olmak
istedikleri şeyleri kapitalizmin oyunlarına kanarak sahip olmak için
kendilerini zorlamaktadırlar. Ama bu durum insanlar için tercih meselesi olarak
değil sanki bir zorunlulukmuş gibi görünür.
Tüketmek insan doğasında var olan ve sürekli
daha farklı ihtiyaçları doyurmak için var olan bir kavramdır. İnsanların
doyumsuzluğundan kaynaklı olarak artık kendilerini doyurana kadar tüketmeye
devam edeceklerdir. Ve bu durumda kazanan kapitalist tüketim olacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder